دلیل شکاف بین بقای زنان و مردانی که از حمله قلبی رنج می برند، در این مطالعه برجسته شد

17 آوریل 2020 - زنان بیشتر از مردان پس از یک سكته قلبی جان خود را از دست می دهند زیرا در اغلب موارد داروهای مورد نیاز برای آنها بصورت بهینه تجویز نمی شود. این نتیجه ی تحقیقاتی است که امروز در مورد ACVC Essentials 4U ، که یک پلت فرم علمی از انجمن اروپایی قلب و عروق (ESC) است، منتشر گردید.

دکتر کلوديو مونتالتو، از دانشگاه پاویا در ایتالیا، گفت: زنانی که دچار سکته قلبی می شوند، ممکن است برای پزشکان شکننده تر به نظر برسند زیرا آنها اغلب پیرتر از مردان هستند، بدن های کوچکتر و بیماریهای هم زمان بیشتری مانند دیابت و بیماری کلیوی دارند. بنابراین، من فکر می کنم که پزشکان به همین دلیل ممکن است داروهای ضد پلاکت قدرتمند (نوعی رقیق کننده خون) و داروهای قدرتمند کاهنده ی فشار خون را برای زنانی که دچار حمله ی قلبی شده اند، تجویز نکنند.

در این مطالعه ی آینده نگر، از 1523 بیمار که در فاصله ی بین سالهای 2015 و 2017 دچار سكته قلبی شده بودند، ثبت نام شد كه شامل 471 زن (31 درصد) و 1.052 مرد (69 درصد) بودند. داروهای تجویز شده و دلایل پزشکی عدم تجویز هر دارویی (به نام موارد منع مصرف) ثبت شد.

در این مطالعه مشخص گردید که احتمال مرگ زنان پس از یک حمله قلبی بیشتر از مردان است. میزان مرگ در بیمارستان در بین هر دو جنس مشابه بود، اما پس از پیگیری متوسط ​​264 روزه ، زنان بیشتر از مردان فوت کردند. دکتر مونتالتو گفت: در مطالعات قبلی نیز مرگ و میر بیشتری در میان زنانی که دچار سکته قلبی شده بودند، ثبت شده بود، بنابراین ما نیز انتظار داشتیم که این نتیجه را ببینیم.

بررسی ها نشان داد که تعداد به مراتب کمتری از زنان در زمان ترخیص درمانهای پزشکی بهینه (55٪ از زنان در مقابل 64٪ از مردان) را دریافت کرده بودند. همچنين زنان نسبت به مردان (71٪ از زنان در مقابل 83٪ از مردان) تحت پروسیجرها و درمانهای تهاجمی كمتری قرار گرفته بودند.

دکتر مونتالتو گفت: به خوبی تأیید شده است که درمان بهینه ی پزشکی و مدیریت تهاجمی هر دو با افزایش بقا پس از انفارکتوس میوکارد همراه است. بنابراین، ما سپس این موضوع را بررسی کردیم که آیا بقای کمتر بیماران زن پس از حمله ی قلبی به دلیل جنسیت آنها است- به معنای این که بر اثر وضعیت ژنتیکی و هورمونی و غیره در آنها است - یا به دلیل دریافت درمانهایی زیر حد بهینه و مطلوب است؟

او گفت: ما با استفاده از "رگرسیون چند متغیره" ، نوعی آنالیز آماری ، مشاهده نمودیم که دریافت درمان پزشکی مطلوب پس از سکته قلبی به طور مستقل با کاهش تقریباً 50 درصدی مرگ و میر به همه علل ارتباط دارد، در حالی که مونث بودن، یک عامل پیش بینی کننده مستقل برای مرگ پس از حمله قلبی نیست.

دکتر مونتالتو، نویسنده ی این مقاله از دانشگاه پاویا گفت: مطالعه ما نشان داد  كه زن بودن باعث مرگ بیشتر نمی شود، اما دریافت میزان کمتری از داروهای توصیه شده سبب افزایش مرگ و میر پس از حمله ی قلبی در میان زنان می شود. در حقیقت، دریافت داروی مناسب تقریباً خطر مرگ را به نصف کاهش می دهد.

دکتر مونتالتو خاطرنشان کرد: قدرت این تحقیق جمع آوری داده هایی در مورد موارد منع مصرف دارو بود. وی گفت: این داده ها به ما این امکان را داد كه تشخیص دهیم آیا عدم تجویز دارو به دلیل منع مصرف است یا خیر.

دکتر مونتالتو نتیجه گیری نمود که "تجویز مناسب دارو با افزایش دانش در مورد توصیه هایی که در دستورالعملهای پزشکی آمده است و توجه بیشتر به موارد منع مصرف دارو به راحتی امکان پذیر است و مطالعه ما نشان داد که این اقدامات می تواند نتایج زنانی که دچار حمله ی قلبی شده اند را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200417/Study-highlights-gap-between-men-and-women-suffering-from-heart-attack.aspx